måndag 4 februari 2013

"All will succeed": om att gå från 28 % godkända elever till 100 % på tre år


Med mottot "All will succeed" har Essa Academy lyckats vända från att 2008 ha varit en nedläggningshotad "failing school" med endast 28 % godkända elever till att bli en av Boltons topp-tre skolor 2011 med 100 % godkända elever.

I London under BETT förra veckan hade jag förmånen att få lyssna till den karismatiske Abdul Chochan (@abdulchochan), Director of ICT på Essa Academy. Han berättade om den otroliga resa som skolan har gjort de senaste åren. Essa Academy ligger i ett socio-ekonomiskt utsatt område med hög arbetslöshet. På skolan finns det för närvarande 46 olika modersmål. Förändringsarbetet på skolan påbörjades 2009. Det man gjorde först var att börja titta på vad som gick fel hela tiden och vad som behövdes göras och hur detta skulle göras. Enligt Abdul är skolan i allmänhet bra på att göra fel saker - och detta väldigt bra! Han berättade t ex att det ofta köptes in dyra laptop-vagnar som sällan användes då det var jobbigt att hämta dessa vagnar samt att få igång datorerna. De hade också datorsalar som inte användes särskilt mycket då dessa inte alltid låg i anslutning till där eleverna befann sig. Trots att man inte såg att laptop-vagnarna gav effekt på elevernas lärande så köpte man ändå in fler, vilket dessutom kostade väldigt mycket pengar.

Det Abdul insåg var att eleverna behövde kunna få access till Internet var de än befann sig. Så istället för att köpa ytterligare en laptop-vagn med några få datorer så köpte han in massor med iPod touch (detta var innan iPads tid). Varje elev fick varsin iPod. En effekt av detta var att eleverna började mejla sina lärare med frågor även utanför skoltid när de stötte på ett problem. Särskilt den tysta gruppen av elever började kunna ta plats på ett annat sätt än innan. De elever som inte kunde prata engelska lyckades med hjälp av Google Translate ställa frågor. Elever diskuterade lärande tillsammans på Edmodo. Lärarna kunde följa chat-flödet och lägga upp lektionerna utefter det som eleverna diskuterade och behövde hjälp med.  Sedan iPad kom har man nu mer och mer gått över till iPad istället, vilken har fler möjligheter än en iPod.

Mottot "All will succeed" vilar på de tre fundamenten - Faith, Access och Community.

"All will succeed"

Enligt Abdul handlar det om hederlig gammal enkelhet i kombination med modern teknologi som gjort utvecklingen möjlig. Dock trycker han särskilt på att tekniken i sig bara är ett verktyg på vägen. Tekniken i sig står t ex inte med i målbeskrivningen lika lite som bord och stolar gör det. Dock har tekniken fått ett stort utrymme på skolan, men på ett kreativt sätt för att stödja lärandet - inte tvärtom! "An iPad is only as good as the teacher", säger Abdul.

Just enkelheten återkommer Abdul ständigt till i sin föreläsning - "Keep it simple". Tidigare betalade man dyra pengar med olika "learning environments" i form av skolplattformar. Nu har de helt gått över till Dropbox. Eftersom skolan behöver ganska mycket gigabyte för lärarnas gemensamma dokument etc måste de dock betala en månadsavgift till Dropbox - £ 5,65/månad (ca 60 kr/månad). Eleverna har sedan sina egna Dropbox-konton (vilka är gratis). Allt fungerar väldigt bra och enkelt, enligt Abdul.

Abdul berättar om användningen av Dropbox
Tekniken de använder i skolan är endast sådan teknik som du kan köpa i en vanlig teknikaffär. Där finns t ex inte några interaktiva skrivtavlor alls utan de använder endast Apple TV och LCD-skärmar eller så använder de helt enkelt väggarna (vilka på många ställen är målade med speciell färg så att eleverna kan skriva direkt på väggen). Alla lärare är också utrustade med varsin MacBook Air.

Vissa utgifter har kanske ökat, medan andra minskat drastiskt

För att se hur det ser ut på Essa Academy och för att höra elever, lärare och rektor berätta om sin skola tycker jag att du ska titta på detta klipp från BBC News.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar