måndagen den 21:e maj 2012

Skriva ut från iPad utan Air Print-skrivare

Appen Printer Pro
Ibland kan man behöva skriva ut t ex ett dokument från iPaden, även om det för det mesta faktiskt inte behövs. Jag tycker personligen att sedan jag började använda iPad så har jag minskat min mängd utskrivningar avsevärt.

Men om du trots allt vill skriva ut ett dokument så är du beroende av att det finns sk Air Print-skrivare vilket ännu inte är så vanligt inom skolor. Det finns lite olika lösningar att gå runt detta genom att använda sig av befintliga skrivare som är kopplade till en dator. En lösning är att ladda ner appen Printer Pro till din iPad (Printer Pro finns även som en lite-version så att du kan testa att det fungerar först). Printer Pro kostar 49 kr. 



När du har installerat appen på iPaden så klickar du på Add Printer uppe i högra hörnet. Klicka sedan på Add Manually.

Du får nu valet att välja IP Printing eller Install Desktop App. Här väljer du det senare alternativet.

Du får nu valet att installera Desktop Helper till din dator. För att kunna komma åt skrivafunktionen måste du koppla din iPad till en dator som har en skrivare ansluten till sig (detta görs antingen via ip-adressen eller via en funktion som här kallas Cloud). Du behöver installera en gratis mjukvara på några få megabyte. Denna mjukvara hittar du på adressen readdle.com/ppd. Du får länken under tiden du konfigurerar appen. Det fungerar både med PC och Mac.

Sedan behöver du lägga till din skrivare genom sidan Add Your Printer. Eftersom mina skrivare inte kom upp i listan så klickade jag på Not in the List, men det kanske din/dina gör (?)

Hittar du inte din skrivare så klicka på Not In The List 


I nästa val du kommer göra väljer du mellan Cloud Printing eller IP Printing. Cloud printing låter dig skicka dina dokument till skrivaren från var du än befinner dig i världen och är det som jag fått att fungera eftersom min IP-adress varierar. Här får du prova vilket som fungerar för dig.


Välj Cloud Printing eller IP Printing

Vare sig du väljer Cloud Printing eller IP Printing så behöver du en kod som du får genom din mjukvara som du installerade i datorn. I nästa steg ska du nämligen skriva i den koden.

Starta Printer Pro Desktop på datorn. Om du vill ha IP-koden så ser du den längst till vänster och Cloud-koden längst till höger. Printer Pro Desktop lägger sig längst ner till vänster om du har en PC och längst upp i verktygsmenyn om du har Mac. Koden hittar du efter IP eller Authcode. Jag har "blurrat" mina koder för att de inte ska kunna missbrukas ;). Välj sedan din skrivare i rullisten nedan.

Skriv i koden från datorn i appen och välj skrivare

Du kan nu komma åt saker i din Dropbox, Mail, Foton, websidor etc och skriva ut dessa med hjälp av Printer Pro. Du behöver inte gå via datorn igen utan dokumentet hamnar direkt i skrivaren. Däremot kanske du måste ha igång datorn för att det ska fungera (ska undersöka detta vidare). 

För att skriva ut behöver du öppna dokumentet i Printer Pro. Vissa dokument kommer du åt direkt i appen medan andra dokument måste du välja att öppna i appen. När du öppnat ditt dokument klickar du på den lilla lådan med pilen-ut uppe till höger och sedan på Print.


10 kommentarer:

  1. Hej!
    Bloggen är fantastisk för oss nybörjare!
    Vet du om man kan använda Print Pro för att printa ut dokument från Skolstil och ClaroSpeak?
    Hälsningar Heidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan du, men du behöver använda dig av en molntjänst (typ Dropbox) för att få det att fungera. Varken Skolstil eller ClaroSpeak har funktionen Öppna i annat program. Däremot kan du från Skolstil mejla dokumentet till din Dropbox (det är enkelt att fixa en Dropbox-adress på sidan http://sendtodropbox.com). Från ClaroSpeak kan du direkt ladda upp ditt dokument till Dropbox. Inne i Printer Pro har du tillgång till din Dropbox. Om en ordbehandlingsapp har funktionen Öppna i... (typ Pages) kan du välja att öppna dokumentet i Printer Pro direkt utan att gå via Dropbox.

      Radera
  2. Jag har några Ipad i skolan och jag laddade ner PRINTER PRO LITE för att testa. Men jag lyckades inte för att jag måste ange användarenamn och lösenordHur fungerar det när skrivaren kräver användarenamn och lösenord?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var och när behöver du ange användarnamn och lösenord? Är det när du ska installera programvaran på din dator? I många kommuner krävs det administratörsrättigheter för att installera program på datorerna. Hör med din IT-enhet om det är detta som ställer till det för dig. De kan säkert hjälpa dig.

      Radera
  3. Tack för svaret
    Nej. Jag har redan installerat Printer Pro Desktop i skolans Server. Skrivare,kopiatorn är inställt att jag måste ange användarenamn o lösenord för att kunna använda skrivaren. Finns det några såna möjligheter i Printer pro Type en del Appar(PS Mobil)har i sin configration (userAuthentication, Username......Password)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte. Hör med din IT-enhet i första hand och se om de kan hjälpa dig.

      Radera
  4. Du är min nya idol! Jag sprider din instruktion allt vad jag kan på Twitter och Facebook. Du kommer att bli berömd! Nu ska jag fortsätta med Android och Chromebook, hoppas jag hittar lika bra hjälp för det. Har mina dubier. Med tack från Birgitta, 78 år. SeniorNet Kungsholmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för så fin feedback :) Kolla dessa båda inläggen: http://logopedeniskolan.blogspot.se/2012/08/skriv-ut-fran-en-macpc-som-inte-har.html
      http://logopedeniskolan.blogspot.se/2012/06/hur-du-skriver-ut-fran-din-andriod.html
      De kanske kan hjälpa dig med det du letar efter.
      Vänliga hälsningar
      Johanna

      Radera
  5. När jag skriver in IP numret som jag får upp i rutan, så säger den att den är felaktig :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova att använda dig av funktionen Cloud printing istället.

      Radera